mandag 2. februar 2015

1118 toppen i Smalakdalen.

I dag var jeg på vei til Karltinden for å se hvordan forholdene er på de kanter. Men føyk i toppene og sur vind helt nede på veien over Breivikeidet gjorde at jeg snudde og tok turen til Smalakdalen. Det var det småkaldt, men vindstille. det var fin løssnø i skogen, men hardt med en gang jeg kom ut i åpent lende. Jeg hadde ikke vært på 1118-toppen som ligger vestvendt mellom Smalakdalen og Gjømmerdalsbreen. Jeg har på ønskelista en tur opp til den toppen, nedkjøring til Gjømmerdalsbreen og så videre over breen og ned til Laksvatn. Det var derfor greit å ha gått første del av turen. Nedkjøringa til breen tror jeg er grei, men hengeskavler i inngangen kan bli et problem.
Turen opp til toppen i dag var ei flott treningsøkt. Skien måtte på ryggen og stegjernan på skoen fra 550 meter og opp. Greit feste for stegjern, men litt grynning på enkelte snøfelt.
Det var overskyet og flatt lys, så den fine utsikta over Gjømmerdalsbreen var en del redusert.
Jeg var seint ute i dag og oppturen tok lenger tid enn antatt, så det var greit å ha lykt i sekken til nedkjøringen. Godt fornøyd med skare nå og ser fram til 14 dager i Zillertale med sol og pudderlykke.
1118-toppen i sikte

Smalaktinden sett fra det lille platået på ca. 750 meter

Nordflanken av Blåtinden

Det var ikke så mye å se av den fine utsikten til Gjømmerdalsbreen

skavel kan bli et problem ved nedkjøring til breen senere i vinter.

Utsikt mot Saltdalstindan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar