søndag 14. januar 2018

Nydelig lys og overraskende bra føre i Smalakdalen.

Vi har hatt en fantastisk start på skisesongen så langt her oppe i nord. Fine lykteturer på kveldene og en jule og nyttårshelg med optimale forhold.
Nå har den siste tids regnvær og vind tært hardt på forholdene her på Kvaløya. Det er da det er godt å ha noen jokere i baklomma. Smalakdalen i enden av Lavangsdalen er et av stedene som har gitt meg mange fine turer når det har buttet i mot på Kvaløya. Det er en stor og fin parkering og en grei plass å starte tur på. Har lagt merke til når man kjører i gjennom Lavangsdalen at det stort sett er det noen grader kaldere akkurat når man passerer Smalakelva.
Det er en grei og vakker tur innover dalen. Hvis man skal til den Vestvendte flanken som jeg gikk til i dag, synes jeg venstresida av elva er det raskeste. Skjelelvhøgda og 1113 toppen er også fine turer som nåes greiest fra høyresida av elva.
Det er litt lang anmarsj inn til bunnen av dalen, men stille vakre omgivelser hjelper på. Føret inn dalen var et par/tre cm løssnø og et parti midt i som var skarete.
Med en gang stigningen begynte på flanken var det stigende mengder løs tørrsnø. til dels mye snø i renneformasjonene og litt mindre på ryggene.
Siden jeg var alene og dagslyset var i mink snudde jeg på 1000 meter. De siste hundre meterne får jeg ta litt lenger utpå når dagene er lengre.


Den Vestvendte flanken innerst i dalen.

Mot Henrikstinden

Smalaktinden

Gjømmerdalsbreen
Mot Lavangsdalen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar